23 mája 2010

Fico už asi má vlastný denník. Denník Pravda


    Nový majiteľ a výrazné zmeny v redakcii Pravdy sa už odrážajú aj na obsahu novín. Denník kryje škandály okolo financovania strany Smer.

    Tento týždeň sa redakcia Pravdy odvážila otestovať vernosť svojich čitateľov tým, že zverejnila príšerný rozhovor s riaditeľom STV Štefanom Nižňanským. Už po prečítaní prvých troch otázok sa človek nemôže zbaviť pocitu, že text vznikol na objednávku a pokojne by mohol konkurovať skvostom niekdajšej mečiarovskej žurnalistiky.

    Vynovená redakcia tak o sebe niečo dôležité povedala. Samozrejme, môžeme sa nádejať, že to bolo nechcené pošmyknutie. Chyba, ktorá sa v novinách ľahko pritrafí. Štvorstranový preklep.

    Na rozdiel od toho však len ťažko možno veriť, že ignorácia škandálu okolo financovania strany Smer bola iba obyčajným lapsusom. Skôr sa natíska vysvetlenie, že ide o úmysel redakcie.

    Skromná na slovo

    Minulú sobotu (15. mája) denníky SME a Nový čas odhalili podozrivé financovanie strany Smer. V pondelok Pravda o týchto vážnych zisteniach úplne mlčala a prvýkrát sa k téme vyjadrila až v utorok (18. mája). Pripisovala jej pritom takú váhu, že text zaradila až na ôsmu stranu. V stredu už opäť nenapísala ani riadok.

    Téma medzitým narástla a keďže ju už nebolo možné ďalej ignorovať, Pravda jej vyčlenila vo štvrtok aj v piatok druhú stranu novín. Všetky tieto texty napísala Vanda Vavrová, ktorá tak, ako kedysi recyklovala vlastný komentár, aj teraz len zopakovala to, čo bolo napísané v iných médiách a čo vydali tlačové agentúry. Žiadne vlastné zistenia, originálne výpovede, snaha priniesť niečo nové. A to ani vo víkendovom vydaní.

    Za celý týždeň hlavnú politickú udalosť na Slovensku komentoval v Pravde iba Danglár a Peter Javůrek, podľa ktorého je kauza len „ďalšia epizóda nekonečného seriálu na náš účet“. 

    J&T. Exodus. Joj.

    Náš druhý najčítanejší seriózny denník zmenil v marci majiteľa. Predaj sprostredkovala finančná skupina J&T, ktorá má na Pravdu aj predkupné právo. Hovorca skupiny Maroš Sýkora upokojoval verejnosť, že do obsahu novín sa zasahovať nebude. „Redakcia bude naďalej robiť také noviny ako doteraz," myslel si aj vtedajší šéfredaktor Juraj Porubský. Následne musel vypratať stoličku pre novú šéfredaktorku Noru Sliškovú.

    Redakciu už opustilo okolo trinásť novinárov. Niektorí dali výpoveď z personálnych dôvodov, „iní spomenuli aj obavu nad smerovaním novín, najmä v oblasti domáceho spravodajstva,“ píše Mediálne.sk.

    Do tejto mozaiky zaujímavo zapadá aj dianie v TV Joj. Spolumajiteľ J&T Ivan Jakabovič minulý týždeň v televízii stopol reportáž o financovaní Smeru. Zhoda okolností?

    Poslušná

    Nik nechce, aby redaktori Pravdy rozpútali proti Ficovi štvavú kampaň. Ale ak sú na svete vážne podozrenia, že premiér ponúkal miesta v štátnych podnikoch a že tajil svojich sponzorov, je podozrivé, ak sa toho novinári nechytia a ak píšu iba servilné referáty z agentúrnych správ.

    Ak denník, ktorý sa radí medzi mienkotvorné, za celý týždeň neprispeje k najdiskutovanejšej téme čo len jednou vlastnou informáciou či postojom, ak sa jej venuje len okrajovo, vrhá to tieň podozrenia. Podozrenia, že Pravda bude poslušným médiom a že zveličujúci titulok tohto článku už možno o pár týždňov či mesiacov nebude ľuďom pripadať prehnaný.

    Ak k tomu dôjde, nemusí ísť o tragédiu. Môže to aspoň málo pomôcť k pluralite médií na Slovensku. Ale treba o tejto zmene orientácie Pravdy vedieť a hovoriť...

    Poznámka pre korektnosť: Autor pracuje ako editor webu SME.sk

    Ak sa vám článok páčil, podporte ho na vybrali.sme.sk a pozrisi.sk. Ďakujem.



           
          Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Dcreators